I 2016 har vår viktigste målsetting vært å videreføre vår satsing på digitale kundeforhold, og ta med suksessen som er etablert over på en ny teknologisk plattform. Dette har lyktes i den grad at stort sett samtlige eksisterende kjerneabonnenter er konvertert, samtidig som vi har økt antall betalende abonnenter totalt. NA har i 2016 opplagsøkning på over 300 eksemplarer, en økning på mer enn tre prosent.
I løpet av 2016 er alle våre tekniske systemer byttet ut som følge av nytt eierskap i Trønder-Avisa. Dette har vært en betydelig jobb, og har medført nye produksjonsmaler og nytt utseende både for nettavis og papiravis. Det har vært en viktig målsetting å gjennomføre alle endringer i bakenforliggende systemer med minst mulig konsekvenser for lesere og abonnenter. En del omlegginger har ført til utfordringer, og vi har måttet kommunisere med leserne med både selvironi og humor for å kunne forberede overgangen mest mulig. En av disse kommunikasjonsmåtene var en video som ble laget i forbindelse med overgang til ny digital innlogging, og som skapte nasjonal oppmerksomhet.
NA opplevde på tampen av 2016 store utfordringer med lørdagslevering av aviser, på grunn av omleggingen i distribusjon fra Posten til Kvikkas. For å dempe problemene lanserte NA et nytt helgeprodukt, NA Helg, et papirbilag med helgestoff, som blir gitt ut fredag. Dette har gitt svært positive tilbakemeldinger, og har også blitt et positivt løft for hele redaksjonen. NA Helg er blitt en arena for dyptgående og grundig journalistikk, der kvaliteten har vært gjennomgående svært høy.
Det er likevel ingen tvil om at tekniske omlegginger og omlegging av lørdagsdistribusjon har vært blant våre største utfordringer i 2016, og har ført til økt frustrasjon både blant våre lesere og ansatte. Det er også risiko for at dette vil påvirke det den positive opplagsutviklingen vi har sett. Det er en viktig målsetting for oss videre å klare fokusere på fortsatt høyest mulig kvalitet på innholdet, uten å la tekniske problemer virke forstyrrende.
NA gjennomførte i februar 2016 en omfattende leserundersøkelse blant 1.000 av våre lesere. Sammenlignet med tilsvarende undersøkelse i 2014 kom avisa styrket ut på de fleste redaksjonelle dekningsområder. Den totale scoren for lesertilfredshet økte fra 214 i 2014 til 242. Relasjonsscoren økte fra 278 til 290 (Opinion, februar 2016). Undersøkelsen viser at NA når ni av ti namdalinger i løpet av ei uke. Vår posisjon er også styrket i forhold til andre aktører, og NA styrker som posisjon som største nettmedium i Namdalen, og øker i forhold til VG Nett.
Vi har sett at vår styrking av antall betalende abonnenter har gjort at vi har klart å opprettholde den redaksjonelle styrken. Etter omfattende nedbemanning i 2014, der de aller fleste støttefunksjoner er blitt outsourced, har vi nå i realiteten en styrking av redaksjonen. Selv om antall papirabonnenter har gått ned, ser vi at satsingen på digitalisering av alt vårt innhold også har styrket kvaliteten på papiravisen, i den grad at vi kan drive produktutvikling av papiravisen. Økt fokus på viktigheten av betalende abonnenter og sterkt fallende inntekter på digitalt, programmatisk annonsering har gjort at kvalitetsjournalistikk er mer lønnsomt enn typiske klikk-saker på nett.