Åndalsnes Avis

Det er det beste grepet vi har tatt i 2016; å prioritere våre betalende lesere. Fra og med 3. mars var det slutt på å gi bort journalistikken helt gratis. Det vi døpte «+abonnent», for enda tydeligere å fortelle at våre abonnenter har tilgang på alt, ble fra første dag en suksess for Åndalsnes Avis:

Fakta
Samlet opplag - Les mer 3330
Ikon
Utgiversted Åndalsnes
Bilde av redaktør
Ansvarlig redaktør Per-Kristian Bratteng (48)
Kommer ut Tirsdag, torsdag, lørdag.
Daglige lesere totalt
Daglige lesere totalt
9000
Daglige brukere på mobil
Daglige brukere på mobil
2000
Daglige brukere på nett
Daglige brukere på mobil
4000
Fordeling lesere
Antall sider produsert 3200
Redaksjonelle årsverk 7
Fordeling stoff/annonser
Antall lederartikler 146
Antall kommentarer 2
Antall innlegg på nett 350
Antall leserinnlegg 400
Klagesaker til PFU 0

Mål og prioriteringer

  • Vi fikk flere nye abonnenter. Lukkingen av artikler ble negativt mottatt av bare noen få – i all hovedsak gratislesere som trolig uansett aldri vil legge igjen penger for Åndalsnes Avis
  • Abonnenter som lurte på om det var noen vits å ha papiravisa når artiklene kom gratis på nett, mistet argumentet sitt
  • Internt ble «+abonnent» løsningen på flere utfordringer: På avishuset var nettavisa ikke lenger en konkurrent, men et nyttig redskap for å nå ut til enda flere lesere

Samtidig med innføringen av «+abonnent», tok vi i bruk et nytt subdomene åa.no, og gjorde noen layoutmessige endringer i avisa.

Antallet abonnenter fikk en markant vekst, i juni hadde vi flere betalende abonnenter enn på samme tid året før, og holdt stand året ut. Dette ble en vitamininnsprøytning for de ansatte i Åndalsnes Avis.

Klar målsetting

Vår målsetting er klar: «Vi skal hver dag vinne nyhetskampen. Ingen skal være bedre på nyheter fra Rauma enn Åndalsnes Avis.»

Skal ei tredagersavis hver dag nå målet, fordrer at vi er offensive og aktuelle også på nettet. Det er ingen tvil om at «+abonnent» har gjort det enklere for oss. Vi kan i teorien publisere alle nyheter i det de er ferdig produserte.

Et dilemma er at våre betalende abonnenter ikke ønsker «alt» på nett. De vil at vi skal gjemme noen godbiter til papirproduktet.

I november endret avisa layout og tok del i det felles malverket som de aller fleste Polaris-avisene etter hvert skal bruke. For Åndalsnes Avis har det ikke bare gjort avisa mer tiltalende, det har også blitt enklere å planlegge og produsere. Vi ser allerede effektiviseringsgevinster, og med enda mer øving, tror jeg vi framover kan bruke mer tid på journalistikk.

Legg til i min rapport

Beste saker

Mest populære videoer:

  1. Se landingen i juvet – 9636 visninger
  2. Ordføreren om Helsehuset – 719 visninger
  3. Se «Idyll» på Nesaksla – 631 visninger

Mest leste saker:

  1. Tine-tabbe bidrar til kroppspress – 48.596 sidevisninger
  2. Faresignal (leserbrev) – 15.596 visninger
  3. Helikopter landa i juvet – 15.596 visninger
  4. Brua kan bli stengt i uker – 14.771 visninger
  5. – Jeg innser at dette var dumt gjort – 11.988 visninger
  6. Faregraden rett på rødt – 11.854 visninger
  7. - Ikke svar samtaler fra +44706731215 – 10.059 visninger
  8. Barn på sparkesykkel påkjørt av bil – 7.574 visninger
  9. Alvorlig skadd – 6.967 visninger
  10. Har stengt trebrua – 6.001 visninger
Legg til i min rapport

Avisens samfunnsrolle

Sårene etter det oppsiktsvekkende utfallet av kommunevalget i 2015, har vært synlige langt ut i 2016. Dette har Åndalsnes Avis valgt å følge tett. Vi har også vært en foretrukket arena for meningsutveksling, både på nett og i papiravisa. Til tross for at fjoråret ikke var et valgår, har antall debattinnlegg vært svært høgt – ikke så langt unna 2015. Årsaken er «oppgjøret» etter valget, men ikke minst Rauma kommunes svært utfordrende økonomiske situasjon der kommunen gjennomfører store investeringer og samtidig må ta ned driftsnivået.

Flere av de mest leste artiklene på nett er nettopp debattinnlegg forfattet av våre lesere.

Priser

Åndalsnes Avis deler hvert år ut Raumastatuetten i samarbeid med Romsdalsmartnaen. I år gikk prisen til Langfjordens jenter 16-lag, som vant Norway Cup.

Legg til i min rapport

Svar på spørmål frå stiftelsen

Innføringen av «+abonnent» har gjort flere av våre abonnenter heldigitale. Og med distribusjonsproblemene vi på seinhøsten opplevde med Kvikkas/Norpost, var det enda flere som valgte å kutte papirabonnementet. Jeg er litt urolig for utviklingen fordi jeg oppfatter at de digitale leserne er mindre trofaste og bruker mindre tid på å lese oss.

Nedbemanningen, status - utfordringer

Det skal i forbindelse med PM2020 ikke nedbemannes i redaksjonen. På markedsavdelingen reduseres bemanningen fra 2,6 til 2,0 årsverk. I tillegg til at vi mister en kollega, medfører nedbemanninger til at vi blir mer sårbare og mister verdifull kompetanse.

Våget vi?

Flere lokalsamfunn har «rike onkler» som ønsker å skjenke gaver til lokalsamfunnet. Også i Rauma har vi en, forretningsmannen Lars Wenaas. I forbindelse med bygging av det nye Rauma Helsehus, har Wenaas bidratt med 35 millioner kroner. Ingenting tyder på at Wenaas har hatt annet enn gode intensjoner, men gaven reiser flere etiske problemstillinger. Dette har vi løftet inn både i nyhetsjournalistikken, men også på lederplass

Legg til i min rapport

Journalistfaglig utvikling

En av våre medarbeidere har høsten 2016 deltatt på «START gravejournalistikk»

Egen evaluering av jobben vi gjør: Løpende evaluering av nettavis og papirprodukt skjer gjennom daglige redaksjonsmøter. At vi er en liten redaksjon og sitter i åpent kontorlandskap bidrar til at det daglig er etiske-/journalistfaglige diskusjoner i våre lokaler som mediehusets medarbeidere deltar i.

Etikk

Avisa har i 2016 ikke vært innklaget for PFU.

Per-Kristian Bratteng, ansvarlig redaktør

Legg til i min rapport