Harstad Tidende ser tilbake på 2016 som et godt år. At vi økonomisk leverte det nest beste resultatet i historien er hyggelig, men fra et redaksjonelt ståsted er det enda hyggeligere å kunne konstatere at vi har holdt et godt redaksjonelt nivå - i alle kanaler.
Vi er spesielt stolte over ett prosjekt som også fikk nasjonal oppmerksomhet. 4. februar, i perioden hvor den mye omtalte flyktningekrisen skylte inn over oss, var vår ordinære avis en utgave som fullt og helt var dedikert innvandring og integrering. Over 48 sider gjorde vi vårt ytterste for å tegne et mest mulig korrekt bilde av situasjonen i Harstad. Dette gjorde vi for å tilføre debatten ny kunnskap som motvekt til rykter og myter.
Vi kan heller ikke unngå å nevne oppgraderingen av vår papiravis. Dette som et samarbeidsprosjekt mellom Polaris Media Nord-Norge, Polaris Media Nordvestlandet og mediehusene under Trønder-Avisa-paraplyen. For vår del kvitterer vi ut et vellykket prosjekt som ga oss et moderne og tidsriktig design, hvilket også våre lesere har gitt gode tilbakemeldinger på.
2016 ble også året da vi endelig kan si at vi fikk snudd opplagstrenden. Fra å være blant mediehusene med størst nedgang, krysset også vi opplagskurven fra foregående år. Flere forhold og tiltak skal tilskrives dette, men det er åpenbart at bedre innhold er det mest fremtredende.
Det synes dessuten åpenbart at vår aggressive Pluss-strategi bærer frukter. Allerede i mars i 2016 besluttet vi å plusse 50 prosent av de sakene vi publiserte på ht.no. Dette kombinert med kampanjer, ga oss et merkbart løft. Hyggelig i den sammenheng, er også å konstatere at frykten for trafikknedgang var ubegrunnet. Etter en svak sommersesong hadde vi en svært god utvikling i trafikken fra september og ut året. På classic, så vel som på mobile plattformer.
Vi har gjennom året fulgt flere store og tunge saker svært tett, og et par av disse kommer vi tilbake til i denne rapporten. Vi har satt dagsorden, og til tross for konkurranse fra sosiale medier, har den viktige og vesentlige debatten blitt ført i Harstad Tidendes kanaler. Det er slik det skal være.