Hvordan går utviklingen fra papir til nett?
I hvor stor grad går det ut over papiravisa?
Sør-Trøndelag reduserte antall ukentlige utgivelser fra fem til tre fra 1. februar 2017. Samtidig innførte vi pluss. Strategien her er at alt papirstoff skal legges ut på pluss, slik at abonnentene selv kan velge hvor og når de vil lese abonnementstoffet. Konsekvensen av denne satsinga er at vi har fått frigjort ressurser til å satse mer på kvalitet. Etter to uker kan vi trygt slå fast at omlegginga har vært en suksess. Vi har doblet sidetallet på papiravisa, pluss at vi har fått i overkant av 70 prosent av våre abonnenter til å logge seg inn og lese plussasker hver uke. Mens vi tidligere i stor grad klipte og limte pressemeldinger for å fylle flater daglig, kommer vi oss nå ut og får laget gode nyhetsreportasjer. Tilbakemeldingene fra leserne er udelt positive, og etter to uker har vi fått en tilvekst på 45 nye abonnenter.
Nedbemanningen, status – utfordringer
Vi har ingen planer om nedbemanninger i redaksjonen.
Konkurransen fra sosiale medier og annen informasjonsvirksomhet
Konkurransen opplever vi først og fremst fra de kommunale nettsidene, samt fra ultralokale nettsteder/nettaviser. Etter at vi innførte pluss, har vi styrket oss i denne konkurransen ved at vi kan publisere sakene tidligere for våre abonnenter. Når det gjelder sosiale medier så opplever vi at politikere og andre maktpersoner i større grad bruker sin egen facebookprofil for å kunngjøre informasjon, samt å svare opp spørsmål. Det betyr at de i større grad velger bort oss, og jeg mistenker at årsaken er at de ønsker å unngå kritiske spørsmål.
Kommunikasjonen med brukerne
I forbindelse med frekvensendring og pluss har vi både gjennom artikler og egenannonser forklart brukerne hva vi gjør og hvorfor. Vi har også forklart hva som vil være konsekvensen av å ikke gjøre noe. Vi har i tillegg hatt møter med annonsører og lesere hvor vi har informert om våre planer, samt gitt dem innsikt i hvorfor vi gjør som vi gjør. I ettertid har vi fått bekreftet at vi har nådd fram med budskapene våre, samt fått aksept for dem uten støy.
Hva våget vi?
Hva publiserte vi av saker som vi visste ikke ville falle i god jord hos vårt publikum?