Samfunnet endrer seg, og lokalavisen endrer seg i takt med utviklingen.
Stavangerregionen har i mange år hatt stor vekst i befolkningen. Bygdebladets tre dekningskommuner har også hatt en økning i innbyggertallet. Flere innbyggere betyr flere potensielle abonnenter, og det gir oss en spennende utfordring.
Bygdebladets redaksjon er bevisst på hvor viktig det er å inkludere innflyttere og innvandrere i den redaksjonelle dekningen. Vi bestreber oss på å gjenspeile mangfoldet i befolkningen, både i forhold til alder, religion, kultur og etnisitet.
Det å lage godt redaksjonelt stoff om og for barn og unge er et område vi prioriterer. De er våre fremtidige abonnenter og skal oppleve Bygdebladet som sin avis.
Målgruppen vår er alle som kan lese og har bosatt seg i vårt nedslagsfelt.
I 2016 har vi blant annet satset på å profilere Bygdebladet aktivt i sosiale medier, samt ved at redaksjonen presenterer avisen for skoleelever og forskjellige grupper i lokalsamfunnet.
Kurs og kompetanseutvikling
Bygdebladet har i 2016 deltatt i Landslaget for lokalavisers utviklingsprosjekt "Med på laget". To av redaksjonens medarbeidere har i den forbindelse vært på flere prosjektsamlinger og kurs i 2016. Vi deltok blant annet på LLA sitt kurs "Liten og digital", og prosjektet ble avsluttet med studietur til København i januar 2017.
Bygdebladets redaktør deltok på STUP-kurset "Neighbourhood news" med studietur til Amsterdam og Chicago høsten 2016. Kurset gav inspirasjon og ny kunnskap om hvordan utenlandske mindre mediebedrifter utnytter mulighetene på nett. Utvikling og utforskning av de mange mulighetene som finnes i digitale medier er noe vi i Bygdebladet vil jobbe mer med i tiden som kommer.