Hver dag besøker en tredel av Norges befolkning en av Dagbladets plattformer for å bli oppdatert, opplyst og underholdt.

SKUP-SEIER: Champisen sprutet og stemningen sto i taket da Dagbladet i april 2016 vant Skup-prisen for beste gravejournalistikk for tredje året på rad.
Foto: Gard L. Michalsen /Medier24
2016 kom 703 000 av de 1,5 millioner besøkene via mobiltelefon, noe som gjør mobil til vår desidert største plattform. Størst vekst hadde vi imidlertid opplagsmessig. Da Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte fjorårets opplagstall 7. mars, var det med Dagbladet på topp som opplagsvinner.
I fjor økte vi opplaget med 3 807 eksemplarer.
Hvordan forklarer vi dette i et fallende papiravismarked? Mens papiropplaget fortsetter å falle, har flere lesere flyttet seg over digitalt til Dagbladet Pluss og E-avisa. På ett år har antallet abonnenter på Pluss doblet seg, slik at ved utgangen av fjoråret var antallet Pluss-abonnenter 29 071.
- Det viktige er at vi skal være der leserne er, og det er først og fremst på digitale flater, sa sjefredaktør John Arne Markussen da opplagsseieren var et faktum.
Vi vant pris for beste gravejournalistikk, Skup-prisen, for tredje året på rad. Vi hentet hjem Den Store Journalistprisen for tredje gang på sju år, og vi gikk ut av året med null fellelser i Pressens Faglige Utvalg (PFU).
Når vi nå har gått inn i et nytt år, er det naturlig å evaluere vår egen journalistikk i et redaksjonelt regnskap. I fjor publiserte vi regnskapet på Redaktørforeningens nettsider. I år velger vi også å gjøre det tilgjengelig for våre lesere på Dagbladet.no.
Vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss. Det viktigste er at dere som bruker Dagbladet er fornøyde med innholdet vårt, og at dere ønsker å vende tilbake til oss, igjen og igjen.
I dette regnskapet vil vi derfor vise noe av det vi er mest stolte av i året som gikk, men også sette fokus på noe av det vi ikke er stolte av og gi dere mulighet til å komme med innspill på forbedringer.