Kjære leser. 2016 er historie. En god historie. 15 år etter at Avisa Nordland kom ut med sin første utgave kan vi endelig glede oss over betydelig abonnementsvekst. Det er fortsatt tøffe tider i mediebransjen. Men vi er stolte over vår digitale snuoperasjon. AN er blant de lokale mediehusene i Norge som lykkes best med digitalisering av leserne. Vi får nye abonnenter hver eneste dag.
Mange bransjer møter nå digitaliseringen for fullt. Banker varsler halvering i bemanningen de nærmeste årene. Robotisering og digitale løsninger har allerede forandret hverdagen vår. Det er bare begynnelsen vi ser. Vi i mediebransjen var blant de første som opplevde at vedtatte sannheter og gamle forretningsmodeller males i stykker av ny teknologi. Stadig færre papirabonnenter, fall i annonseinntekter og nedbemanninger har preget oss de siste årene.
Med dette bakteppet er det utrolig hyggelig å rapportere at 2016 ble året da det snudde. Vi har lært at det er lite klokt å stritte imot nye løsninger og teknologier som leserne tar i bruk. Vi må i stedet omfavne verktøyene, skaffe oss kunnskap og bygge kompetanse. Vi må være i stand til å analysere lesernes endrede behov og møte utfordringene. I Avisa Nordland jobber vi intenst med dette hver eneste dag.
Det viktigste vi har lært i den digitale transformasjonen er at godt innhold og relevant lokal journalistikk er det leserne fortsatt vil ha. Heldigvis. Det handler om lokale saker om næringsliv, bolig, politikk, nyheter, debatter, sport og kultur. Fellesnevneren er at vi må kunne formidle nyheter gjennom mennesker – og få fram konsekvensene for menneskene i våre lokalsamfunn. Leserne krever at vi må levere lokale nyheter som digital ferskvare fra grytidlig morgen til nærmere midnatt. Det er de villige til å betale for. De setter også pris på en redigert avis der vi anretter og presenterer siste døgns lokale nyhetsbilde. Stadig flere leser også papiravisa digitalt kvelden før den kommer i postkassen. I Avisa Nordland har alle «papirabonnenter» tilgang til alt vårt digitale innhold. Nærmere 35 prosent av våre abonnenter er nå heldigitale.
«Fake news» og «alternative fakta» er blitt kjente begreper. Halvsannheter og løgnhistorier spres ukritisk på Facebook. Falske nyheter utfordrer demokratiet og folks holdninger. Samtidig bidrar de til nødvendig oppmerksomhet på viktigheten av kildekritisk journalistikk og redaktørstyrte mediers samfunnsoppdrag. I USA har Donald Trumps planting av feilaktigheter, boikott og angrep på pressen ført til at kvalitetsaviser som New York Times, Wall Street Journal og andre har opplevd en eventyrlig abonnementsvekst. Tilliten er i ferd med å vende seg bort fra lederskapet til troverdige medier. Her hviler det også et stort ansvar på mediene selv.
Fenomenet er heller ikke ukjent i Norge: Da Nordlys stilte spørsmål ved Frps valgløfter, truet justisminister Per-Willy Amundsen med å boikotte avisa. Han kalte den «Pravda og «fake news».
Avisa Nordlands viktigste oppdrag er å være en synlig og tilstedeværende hygienefaktor, og en positiv ambassadør for vår region og våre lokalsamfunn. Takket være oppslutningen fra leserne kan vi fortsatt ivareta viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Vi skal avdekke kritikkverdige forhold, være vaktbikkje, overvåke, avdekke og provosere. Vi skal også fortelle suksesshistorier, dyrke identitet, bolyst og ivareta hjertesakene til folk i Bodø, Salten og Nordland. Vi skal være en entusiastisk forteller av optimisme og gode historier. Vi skal utgjøre en forskjell for folk.
Alt dette har vi nå forsterkede muligheter til å utøve. Den store abonnementsveksten setter oss i stand til å satse videre med uforminsket styrke. Med fornyet inspirasjon ser vi framtida lyst i møte. Vi lover å gi jernet også i fortsettelsen!
Tusen takk for tilliten!